Germansk Kultur
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Danmarks nya Gudahov invigt

Gå ner

Danmarks nya Gudahov invigt Empty Danmarks nya Gudahov invigt

Inlägg av Admin maj 19th 2016, 22:56

Danmarks nya Gudahov invigt 13220509_1054099681326364_4104169479206208754_o

Den 14 Maj invigde Jim Lyngvild, modeskapare, tv-kock och internationell celebritet samt egen företagare stolt sitt nya gudahov nere i Danmark. Också på Island byggs nu ett Gudahov och även i England och USA finns flera sådana, men detta är i alla fall Danmarks största och mest påkostade Asatrogna byggnad på mycket länge, eller ända sedan Kung Rolfs stora kungahall i Lejre, skulle jag våga påstå.

Jim Lyngvilds kulturgärning har redan rönt stor uppskattning på Internet och i sociala media, och i själva invigningsceremonin deltog också Gudrun Victoria Godtved, samt två andra gydjor, representerande de tre Nornorna, Urd, Skuld och Verdandi, eller dåtid, nutid och vardande eller framtid. Gudrun har just nu valts till Thul eller en ledande, traditionsvårdande befattning inom ett av Danmarks Asatrogna Samfund, och trots att vi i Sverige har en del Gudahov i privat ägo – jag har nämnt ett sådant, men var i landet det ligger har jag lovat att inte säga, eftersom man tyvärr haft problem med bränder och attentat är det märkligt nog så att det finns de ibland oss som går runt och kallar sig hedningar, men ändå aktivt bekämpar den idé som inte bara Jim Lyngvild utan nästan alla av oss kämpat så hårt för i många många år. Allt vi vill är bara att få en egen plats för våra gudstjänster och högtider, också inomhus och under tak; och det är heller inget konstigt, eftersom Gudahov och Gudahus funnits i Sverige sedan minst bronsåldern, enligt vad arkeologer konstaterat.

Admin
Admin

Posts : 67
Join date : 16-05-12

https://germansk.swedishforum.se

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet